Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Wie kan mij tips geven bij het leren van de duitse taal?

0 stemmen
Ik heb heel erg moeite met de duitse taal maar moet toch over.
Vooral de naamvallen 3e en 4e ( 2e krijgen we niet)
en luisteroefeningen, het luisteren en beantwoorden van vragen. Wie kan me helpen?
alvast bedankt!
gesloten met de reden: beantwoord
Mei 20, 2012 geplaatst in Duits door <<>><>
Mei 30, 2012 gesloten door vertalen.nu
Hallo, ik kom uit duitsland en ik snap hel goed dat je duits een moeilijke taal vind andersom had ik, en heb ik trouwens nog, ook erg problemen met de nederlandse taal ! Ik heb nederlands leren praten door in nederland te leven en goed naar de mensen te luisteren wat ze zeggen, ik heb het niet op school geleernd en zoals je zeeker al gemerkt hebt ook dat schrijven heb ik me zelf aan geleerd en maak darom ook nog veel fouten , gramaticaal en wat de spelling betrefft, sorry ! Maar nu einde van dat lang verhaal, mijn tip of hint is, zal je zeeker rar of komisch vinden, duitse kinderprogramma's of ook teener programma's of nieuws op tv kijken en duitse boeken lezen en kranten b.v.  ! Ik heb nederlands pas dan het beste geleernd toen ik 16 jaar geleden mijn dochter kreeg en de kinder programma's met haar zamen heb gekeeken en ik wilde en moest haar veel voorlezen en in deze tijd heb ik veel meer nederlands gelernd en ook begrepen dan in de 8 jaaren davoor , op werk, in de familie of door vrienden ! En nog een voorstel duitse vrienden of bekenden zoeken mischien via faceboek of twitter? Er zijn inmiddels ook genoeg duitse jongeren die op school ned. lernen en kunnen verstaan ! Ik hoop dit helpt jou wel een beetje en wens je veel succes ! Groetjes ;-) Oh, ik heb net op het datum gekeken en gezien het is niet meer actueel , en nu weet ik niet hoe ik dit weer kan verwijderen , nou ja misschien heb je hier toch nog iets aan
Hoi,

Duitse naamvallen zijn best lastig op het eerste gezicht, zeker als je probeert het met behulp van rijtjes te doen. De beste manier is om het zo 'natuurlijk' mogelijk te leren, en dat is niet via rijtjes.
Leer een aantal zinnen uit je hoofd waar ze allemaal in voorkomen, en zorg dat je deze heel goed kent. Als je dan gaat praten dan zul je merken dat alles veel makkelijker en sneller gaat.
Op www.sneleentaalleren.nl kun je 12 zinnen downloaden waar alle Duitse naamvallen in voorkomen. Mij heeft het veel geholpen in ieder geval.
Succes!

1 Antwoord

+1 stem
 
Beste antwoord
Er zijn in het Duits 4 soorten zelfstandige naamwoorden. (zelfstandige nmw. zijn woorden waar je 'de' of 'het' voor kunt zetten.) nl. mannelijke, vrouwelijke, onzijdige en meervoudsvorm.
mannelijk = der (bv. der Mann)
vrouwelijk = die (bv. die Frau)
onzijdige = das (bv. das Geld)
meervoud = die (bv. die Häuser)

Verder zijn er 4 naamvallen (1e, 2e, 3e en 4e naamval genoemd)

Nu moet je de volgende rijtjes lidwoorden stomweg uit je hoofd leren zonder (nog) na te denken:

Mnl.       Vrl.         onzijdig       meervoud
der        die          das             die           1e naamval
des        der          des             der          2e naamval
dem       der          dem            den          3e naamval
den        die          das             die          4e naamval

Nu wordt het moeilijker:
1e naamval is als het woord het onderwerp is. bv.
de man is groot = der Mann ist groß.
de bloem is rood = die Blume ist rot.
het boek is dik = das Buch ist dick.
de mensen zijn thuis = die Menschen sind zu Hause.

2e naamval is als het wat zegt over het onderwerp. bv
de naam van de man = die Name des Mannes.
de hond van de vrouw = der Hund der Frau
de titel van het boek = der Titel des Buches
de kleur van de bloemen = die Farbe der Blumen

3e of 4e naamval wordt bepaald of er een stilstand (3e nmv) is of een beweging (4e nmv), bv
ik zit in de kamer (stilstand) = ich sitze in dem Zimmer
ik ga naar de kamer (beweging) = ich gehe in das Zimmer
ik kijk naar het beeld = ich gucke dem Bild an
ik loop naar de tuin = ich gehe in den Garten

Je gebruikt de 3e naamval als er voor staat:
mit, nach, nebst, samt, von, seit, zu, zuwider, außer, aus, wider, gemäß, gegenüber
Je gebruikt de 4e naamval als er voor staat:
durch, ohne, für, entlang, gegen, um, bis
Je gebruikt 3e of 4e naamval als er voor staat:
an, auf, hinter, neben, in, über, unter, vor, zwischen

ik ga met de auto = ich fahre mit dem Auto
jij leert volgens de regels = du lernst gemäß der Regel
hij is buiten de stad = er ist außer der Stadt.
wij zitten naast de leraar = wir sitzen neben dem Lehrer
wij zitten tussen de mensen = wir sitzen zwischen den Menschen.

Voor luisteroefeningen en uitspraak en voor het vertalen van kleine zinnetjes klik je http://www.translate.google.nl
Rechtsonder zie je een luidsprekertje. Je schrijft het woord/zin in het linkervak in het Nederlands en in het rechtervak zie je de vertaling Druk op het luidsprekertje en je hoort hoe je het uitspreekt.

Let wel, dit zijn enkel aanwijzingen en tips.
Ik hoop dat jouw Duits een stuk makkelijker zal gaan. Heb je nog vragen dan weet je me te vinden. Succes

Vergeet niet elk zelfstandig naamwoord met een hoofdletter te schrijven!!
Mei 20, 2012 beantwoord door spanishjohan
Jul 25, 2013 gewijzigd door spanishjohan
Wat een super bijdrage! Ook namens ons bedankt.
Mogen we deze tekst ook elders op vertalen.nu gebruiken als uitleg spanishjohan?
Natuurlijk. Ik ben blij dat ik iets heb kunnen bijdragen.
volgens mij staat er een fout in,,, in het schema lidwoorden  3e naamval mv staat der maar volgens mij moet dat toch echt den zijn (+n achter zelfstandig naamwoord)
je hebt gelijk, ik zal het veranderen. Bedankt.
wow
mijn naamvallen gaan nu zo goed! heel erg bedankt! ;)

Gerelateerde vragen

2 antwoorden 1,108x bekeken
1 antwoord 311x bekeken
1 antwoord 71x bekeken
...