Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Hoe spreek je 'rachel' uit?

0 stemmen
En nee, ik bedoel de eigennaam niet.

Ik bedoel het woord:

http://www.encyclo.nl/begrip/Rachel

dat houten lat of slijm kan betekenen.

Is dat een ch als in lachen of een ch als in douche? Google leverde niks op in het Nederlands.

Alvast bedankt.
Mei 21, 2016 geplaatst in Nederlands door zkr600

1 Antwoord

0 stemmen
 
Beste antwoord
Rachel als naam spreek je uit als reetsjel in Engelstalige landen en rakél of ragél in vrijwel alle ander talen.
Rachel in de betekenis van houten lat of dikke slijm wordt anders uitgesproken: rággel met het accent op de a. Zoals roggel maar dan met een a en geen hoofdletter.
Mei 21, 2016 beantwoord door spanishjohan
Mei 22, 2016 geselecteerd door zkr600
Roggel of rochel? Dat eerste is een plaatsnaam namelijk ;)
Ik schreef: zoals roggel maar met een a. Het werkwoord is rachelen, rachelde, heb geracheld. Het product van rachelen is rachel (raggel) = dikke slijm. Een rachel = een spuwer, een rochelpot.

Gerelateerde vragen

2 antwoorden 1,509x bekeken
2 antwoorden 427x bekeken
1 antwoord 1,062x bekeken
...