Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Wat is het Italiaanse woord voor doener?

–1 stem
Zin: Hij is een doener
Als in: Hij is een denker
Apr 10, 2014 geplaatst in Italiaans door Mathijsr

2 Antwoorden

+2 stemmen
 
Beste antwoord
hier hebben we een probleempje.
Zo'n vorm van van het ww. "doen" (recent) afgeleid woord is er niet in het Italiaans.
¨L'uomo que pensa" de denker, kan ook "il pensatore" theoretisch.
maar "l'uomo del atto", de man van de daad, kan niet "l'attore" worden, dat bestond al en is al bezet in andere zin.
"Un uomo que attua" komt het dichtstbij, een man doe handelt (doet).
Idem van het ww. "fare"= doen, maken, kan niet "il fattore" (de rentmeester) of "il fattorino" (de postbode).

un uomo pratico dient ook niet, betekent overigens meer iemand met kennis van .
Ik ga verder zoeken. Iets directs heb ik nooit gehoord of gelezen maar er zal wel iéts zijn. Later.
Apr 10, 2014 beantwoord door yancito
Apr 10, 2014 geselecteerd door Mathijsr
Bedankt voor de snelle reactie.

Helaas, ik ga zelf nog verder zoeken of ik iets kan vinden als ik er iets op vindt laat ik het hier wel weten.

Hoor graag van je,
0 stemmen
Beter laat dan nooit:

Lui è un uomo d'azione = hij is een man van actie (=een doener)
Nov 23, 2017 beantwoord door spanishjohan

Gerelateerde vragen

1 antwoord 173x bekeken
Aug 7, 2012 geplaatst in Italiaans door Peko
2 antwoorden 275x bekeken
...