Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Welke betekenissen heeft het (werk)woord fingere?

0 stemmen
Ik denk dat de Latijnse term 'fingere' meer betekenissen heeft dan alleen het simpele 'verzinnen'.  Heb helaas geen woordenboek, wie helpt me?
Sep 5, 2012 geplaatst in Latijn door neusje24

1 Antwoord

+1 stem
 
Beste antwoord
In mijn woordenboek (Langenscheidt Latijn-Duits) staat:
confingere = verzinnen, bedenken, uitvinden

fingere = vormen, maken, vervaardigen, nabootsen, voorwenden (doen alsof)

Google vertaalt 'verzinnen' met 'fingere' én 'confingere' wat volgens mij niet correct is.
Glosbe Latijn vertaalt 'verzinnen' alleen met 'confingere' .
Sep 5, 2012 beantwoord door spanishjohan
Sep 5, 2012 geselecteerd door neusje24
Bedankt, dat is supersonisch snel!
Spanishjohan, hoe vertaalt jouw woordenboek dan de term 'fictio'? Mocht je nog even tijd hebben voor dit extra vraagje....
fictio = oneerlijkheid, denkbeeldig
Het lijkt een beetje raar, maar in alle talen zijn er woorden met twee of meer betekenissen.
Dank. Zo raar is die dubbele betekenis trouwens niet, ik zie wel een verband. Fijne dag!

Gerelateerde vragen

3 antwoorden 954x bekeken
1 antwoord 1,145x bekeken
1 antwoord 335x bekeken
...