Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Wat is het verschil tussen 'color' en 'colour'?

+10 stemmen
Ik kom beide schrijfwijzes regelmatig tegen. Is er een verschil en wat is de juiste?
Okt 22, 2011 geplaatst in Engels door sebastiaan

4 Antwoorden

+2 stemmen
 
Beste antwoord
Het verschil zit hem in de Britse en Amerikaanse spelling. Britten schrijven 'colour' en Amerikanen gebruiken 'color'. Dit zie je wel met meer woorden zoals neighbour / neighbor.

Zie ook deze uitleg op wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/American_and_British_English_spelling_differences#-our.2C_-or
Okt 31, 2011 beantwoord door vertalen.nu
das juist
er zijn nog meer verschillen tussen amerikaans en brits engels
+2 stemmen
Nou in amerika zeggen ze colour
en in groot brittanie color
dat heb je bij wel meer woorden,
namelijk tyre en tire
draught en draft
en in de UK zeggen ze: sweets
en in de US : candy
dus jaaa....
Jun 9, 2012 beantwoord door anoniem
In G. Brittannië zeggen ze colour, en in de VS color. You mingled it X3
0 stemmen
Ik weet niet of je nog geïnteresseerd ben.
Maar het is net zoals deze woorden:
Amerikaans/Engels
Color            Colour
Flavor    Flavour
Neighbor    Neighbour
Honor    Honour
Labor    Labour
Humor    Humour
Armor    Armour
Behavior    Behaviour
Harbor    Harbour
Willful    Wilful
Skillful    Skilful
Enrollment    Enrolment
Fulfillment    Fulfilment
Installment    Instalment
Jewelry    Jewellery
Labeled    Labelled
Traveling    Travelling
Canceled    Cancelled
Esthetics    Aesthetics
Anesthesia    Anaesthesia
Likable    Likeable
Livable    Liveable
Center    Centre
Liter            Litre
Meter    Metre
Somber    Sombre
Theater    Theatre
Organize    Organise
Realize    Realise
Recognize    Recognise
Analog    Analogue
Catalog    Catalogue
Dialog    Dialogue
Apr 16, 2015 beantwoord door aagje
–3 stemmen
Volgens mij is color het werkwoord: I'm going to color. En colour is het zelfstandig naamwoord zelf. I like colours.
Nov 5, 2011 beantwoord door anoniem
nee het is inderdaad gewoon hetzelfde alleen is color Amerikaans en colour Brits. het heeft niets te maken met werkwoord of zelfstandig naamwoord: I like colors and I'm going to colour is ook goed

Gerelateerde vragen

1 antwoord 366x bekeken
1 antwoord 1,211x bekeken
1 antwoord 3,173x bekeken
4 antwoorden 3,625x bekeken
Dec 23, 2011 geplaatst in Engels door anoniem
...