Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Hoe kan je in het Duits het beste de zin ontleden?

0 stemmen
Ik ben zinnen aan het ontleden en moet ook alles benoemen met 1e en 4e naamval.
Maar het is lastig.
Apr 16, 2015 geplaatst in Duits door aagje

1 Antwoord

+1 stem
 
Beste antwoord
Hier enkele benamingen in Duits:
lidwoord = artikel
werkwoord = verb
hulpwerkwoord = hilfsverb
zelfstandig naamwoord = substantiv
bijvoeglijk naamwoord = adjectiv
bijwoord = adverb
meewerkend voornaamwoord = object

1e naamval = nominativ
2e naamval = genitiv
3e naamval = dativ
4e naamval = akkusativ

Er zijn in het Duits 4 soorten zelfstandige naamwoorden. (zelfstandige nmw. zijn woorden waar je 'de' of 'het' voor kunt zetten.) nl. mannelijke, vrouwelijke, onzijdige en meervoudsvorm.
mannelijk = der (bv. der Mann)
vrouwelijk = die (bv. die Frau)
onzijdige = das (bv. das Geld)
meervoud = die (bv. die Häuser)

Verder zijn er 4 naamvallen (1e, 2e, 3e en 4e naamval genoemd)

Nu moet je de volgende rijtjes lidwoorden stomweg uit je hoofd leren zonder (nog) na te denken:

Mnl.       Vrl.         onzijdig       meervoud
der        die          das             die           1e naamval
des        der          des             der          2e naamval
dem       der          dem            den          3e naamval
den        die          das             die          4e naamval

Nu wordt het moeilijker:
1e naamval is als het woord het onderwerp is. bv.
de man is groot = der Mann ist groß.
de bloem is rood = die Blume ist rot.
het boek is dik = das Buch ist dick.
de mensen zijn thuis = die Menschen sind zu Hause.

2e naamval is als het wat zegt over het onderwerp. bv
de naam van de man = die Name des Mannes.
de hond van de vrouw = der Hund der Frau
de titel van het boek = der Titel des Buches
de kleur van de bloemen = die Farbe der Blumen

3e of 4e naamval wordt bepaald of er een stilstand (3e nmv) is of een beweging (4e nmv), bv
ik zit in de kamer (stilstand) = ich sitze in dem Zimmer
ik ga naar de kamer (beweging) = ich gehe in das Zimmer
ik kijk naar het beeld = ich gucke dem Bild an
ik loop naar de tuin = ich gehe in den Garten

Je gebruikt de 3e naamval als er voor staat:
mit, nach, nebst, samt, von, seit, zu, zuwider, außer, aus, wider, gemäß, gegenüber
Je gebruikt de 4e naamval als er voor staat:
durch, ohne, für, entlang, gegen, um, bis
Je gebruikt 3e of 4e naamval als er voor staat:
an, auf, hinter, neben, in, über, unter, vor, zwischen

ik ga met de auto = ich fahre mit dem Auto
jij leert volgens de regels = du lernst gemäß der Regel
hij is buiten de stad = er ist außer der Stadt.
wij zitten naast de leraar = wir sitzen neben dem Lehrer
wij zitten tussen de mensen = wir sitzen zwischen den Menschen.

Voor luisteroefeningen en uitspraak en voor het vertalen van kleine zinnetjes klik je http://www.translate.google.nl
Rechtsonder zie je een luidsprekertje. Je schrijft het woord/zin in het linkervak in het Nederlands en in het rechtervak zie je de vertaling Druk op het luidsprekertje en je hoort hoe je het uitspreekt.

Let wel, dit zijn enkel aanwijzingen en tips.
Ik hoop dat jouw Duits een stuk makkelijker zal gaan. Heb je nog vragen dan weet je me te vinden. Succes

Vergeet niet elk zelfstandig naamwoord met een hoofdletter te schrijven!!
Apr 16, 2015 beantwoord door spanishjohan
Apr 17, 2015 geselecteerd door aagje

Gerelateerde vragen

1 antwoord 154x bekeken
Nov 26, 2017 geplaatst in Frans door Adaatje
2 antwoorden 700x bekeken
1 antwoord 135x bekeken
...