Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

wat betekend het duitse woord 'frittata' ?

+1 stem
ik heb dit nodig voor school en heb geen woordenboeken
Feb 4, 2012 geplaatst in Duits door anoniem
frittata = italiaans woord, onvertaald in Duits gebruikt

3 Antwoorden

+2 stemmen
 
Beste antwoord
Frittata is origineel een armoe gerecht gemaakt van restjes groenten en pasta's
Nu: Een Italiaans gerecht gebaseerd op eieren (omelet) met paddestoelen, groenten en geraspte kaas. Kan ook als soort pizza of pannekoek bereid worden.
Te vergelijken met de Tortillas of cocas in Spanje
Nederlandse vertaling = groente/kaas omelet
Feb 4, 2012 beantwoord door spanishjohan
Feb 4, 2012 gewijzigd door spanishjohan
+1 stem
Als je het Duitse woord Frittaten bedoelt dan:
Frittaten = een meelspijs vergelijkbaar met pannekoekdeeg maar in slierten als bami in een stevige bouillon meegekookt.
Frittatensuppe = frittatensoep
Origineel Oostenrijks recept

Recept op aanvraag bij mij verkrijgbaar
Feb 4, 2012 beantwoord door spanishjohan
Feb 4, 2012 gewijzigd door spanishjohan
+1 stem
wat Spanishjohan zegt is helemaal goed.
ik denk niet dat de duitsers ook de figuurlijke betekenis hebben overgenomen, frittata in de zin van "zooitje" als in "hai fatto una bella frittata"="je hebt er n mooi zooitje van gemaakt" (of is t"zootje"?).
Duitsers gebruiken wel meer italiaanse woorden, bv Strapazzen (strapazzi).
Mar 6, 2012 beantwoord door yancito
het is 'zooitje'
dank je spanishjohan, bedacht nog we zeggen ook "'n zooitje van gebakken" ! toch.
en, aangezien "zooi" ook groentemengsel was, als in 't Vlaamse water-zooi (met kip bijv.) wordt het steeds meer gelijkend.
de frittata in mijn familie werd niet gemengd maar als n soort omelet half gebakken en dan dubbelgevouwen met veel groente (doppers, paddest'en, of spinazie) er tussen.

Gerelateerde vragen

4 antwoorden 900x bekeken
1 antwoord 1,928x bekeken
4 antwoorden 565x bekeken
1 antwoord 224x bekeken
1 antwoord 261x bekeken
...