Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Moet Alberto Contador/Jan Ullrich zijn winstpremie terugbetalen??

–1 stem
Weet iemand of een gesperde sportman/vrouw zijn premie moet terugbetalen aan de organiserende instantie? En zo ja hoe noem je dan de teruggave in het Nederlands?
Feb 9, 2012 geplaatst in Nederlands door spanishjohan
Dat ZIJN in die zin komt op mij vreemd over, maakt / er enkelvoud van?
Is het dan: een van beide(n) wat niet de bedoeling is
Sorry Ik vind het een zin van niks! Mijn schuld, ik snap het niet.
De afgelopen week heb ik, hier en op VaagLink meer geschreven (als) in de afgelopen vier jaar. Ik loop van het ene probleem naar het andere, zie ook beide(n). Ik probeer mijn nederlands te verbeteren, vandaar deze vraag. (als) is ook een gok, kan ook dan zijn
"zijn" is het bezittelijk voornaamwoord van premie. Het staat in het enkelvoud omdat de keuze gemaakt kan worden tussen Alberto of Jan. Vandaar ook het scheidingsstreepje. Zonder dit streepje zou het 'hun premie' moeten zijn.
'dan' wordt gebruikt bij een vergelijking met een graduatieverschil. bv. Hij is groter dan zijn broer. Deze weg is korter dan de andere route.
'als' wordt gebruikt bij een vergelijking op hetzelfde niveau. bv. Hij is even groot als zijn broer. Deze weg is even lang als de andere route
Tot slot: beide(n) = onbepaald telwoord.  In het algemeen: als de beschrijving over mensen gaat komt er een 'n' achter, bv. Mijn broer en ik, beiden hebben we een auto. Ezelsbruggetje: als je het kan vervangen door 'allebei' is het met 'n'.
Ik hoop hiermee een paar probleempjes opgelost te hebben. Het beste ermee.
Duidelijk, bedankt.
Het valt niet mee na 20 jaar weinig geschreven te hebben de draad weer op te pakken.

2 Antwoorden

0 stemmen
 
Beste antwoord
Het schiet niet erg op hè. Weet je wel hoe het in andere talen genoemd wordt, die teruggave?
Feb 10, 2012 beantwoord door mollandaise
Mei 29, 2012 geselecteerd door spanishjohan
Nee. Ik ben zover gekomen dat in het geval van Contador (€448.000,- winstpremie) en Ullrich (€712.000,-) de wielerploeg(stal) moet terugbetalen aan de organisator c.q. de sponsor. Dit zou vallen onder de term compensatie-vergoeding. In de praktijk is dit echter nooit toegepast. Ik blijf zoeken!
Statuten van de internationale wielerbond of federatie of hoe die ook heten moge?
goed idee, zal morgen eens spieken in de statuten. Nu geen zin meer.
Ik stop ermee. Alles te ondoorzichtig. Ook hier een wirwar van meningen en interpretaties. In feite kan iedereen doen wat hij wil.
0 stemmen
Misschien wat laat, maar ik heb het antwoord op deze vraag gekregen van de product manager van Eurosport Televisie bv. Diegene die geïnteresseerd is kan het antwoord bij mij opvragen. Publicatie hier is door de wet verboden, daarom alleen privé.
Misschien interessant voor enkelen van jullie.!
Mei 29, 2012 beantwoord door spanishjohan
Mei 29, 2012 gewijzigd door spanishjohan
Uit pure nieuwsgierigheid zou ik best het antwoord willen weten;-)

Gerelateerde vragen

1 antwoord 115x bekeken
Okt 15, 2017 geplaatst in Nederlands door emma.van.hoogdoorn
1 antwoord 150x bekeken
Apr 12, 2015 geplaatst in Nederlands door anoniem
3 antwoorden 485x bekeken
...