Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Wat betekent de constructie 'quedar + a'?

0 stemmen
De constructie 'quedar + a' kwam ik tegen in de volgende zin:
"Y que el cambio climático invitó a los pocos que quedaban a dejar la zona para encontrar un lugar con más agua y fauna."

Nou ken ik wel de constructies 'quedar + en' en 'quedar + por', echter niet de constructie 'quedar + a'.

Alvast Bedankt,

Luc
Apr 24 geplaatst in Spaans door LucGe
Apr 25 hertoond door LucGe

2 Antwoorden

0 stemmen
 
Beste antwoord
Ik begrijp je vraag niet Luc.
quedaban is gewoon de o.v.t. 3e persoon meervoud van quedar = blijven of vertoeven, soms ook achterblijven.
quedaban = zij vertoefden of zij bleven (achter)

De vraag iets duidelijker stellen voor een goed antwoord
Apr 25 beantwoord door spanishjohan
Apr 25 geselecteerd door LucGe
Bedankt voor de reactie! Maar wat is dan het nut van dejar gebruiken na quedar + a, omdat dejar achterlaten betekent. Hoe zou u dat het beste vertalen?
Dejar betekent in jouw zin = verlaten
Dus de complete vertaling luidt:
En aangezien de klimaatverandering de weinigen die achterbleven (of: die achtergebleven waren) uitnodigde het gebied te verlaten om een plaats te vinden met meer water en dieren.

Ik kan uit de zin niet opmaken of het om mensen of dieren handelt en of het om een gedwongen of vrijwillige handeling gaat. Dat kan van belang zijn bij de interpretatie en dus ook de vertaling.
0 stemmen
Heeft meerdere betekenissen "ontmoeten om 11 h  quedar a las once de la mañana - ter beschikking blijven "quedar a disposición"  - quedar a mi: liegen tot mij... enz..
Mei 6 beantwoord door Guyspaans

Gerelateerde vragen

2 antwoorden 132x bekeken
2 antwoorden 219x bekeken
3 antwoorden 180x bekeken
...