Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Wat is het verschil tussen iedereen en allemaal?

0 stemmen
Wat is het verschil..?
Mar 18, 2015 geplaatst in Nederlands door anoniem

2 Antwoorden

+1 stem
 
Beste antwoord
'Iedereen' gebruik je voor personen. Het betekent ‘alle mensen’. Dat is ook zo in andere talen. Denk bijvoorbeeld aan Engels (everyone/everybody), Frans (tout le monde), Spaans (cualquier) of Duits (jeder).
Wanneer je ‘iedereen’ gebruikt als subject, staat je persoonsvorm altijd in het enkelvoud.
Vb. Iedereen is geslaagd voor het examen
Door het slechte weer was iedereen te laat op het werk
Iedereen’ kan ook een andere functie in de zin innemen. Ook dan betekent het ‘alle mensen’.  Er is genoeg water voor iedereen / Hij heeft iedereen in de zaal een hand gegeven

'Allemaal' verwijst naar een zinsdeel dat je eerder in de zin ziet staan. Je kan ‘allemaal’ gebruiken voor personen én voor dingen.
De klanten hebben allemaal iets gekocht.
Hij heeft zijn broeken allemaal zelf gestreken.
Ze zijn allemaal dronken.

‘Allemaal’ kan ook alleen staan, zonder zinsdeel waaraan het refereert. Dat is het geval wanneer je instructies geeft aan een groep.
Neem eerst allemaal een blad papier.
Ga allemaal rustig zitten.
Kom allemaal mee.

Een zin mag nooit beginnen met allemaal in tegenstelling tot iedereen.
Mar 18, 2015 beantwoord door spanishjohan
Mar 18, 2015 geselecteerd
Heel erg bedankt voor de snelle reactie, die heeft mij erg geholpen. :)  Er zijn meer woorden als deze, of u tijd en zin heeft om me die ook uit te leggen weet ik niet.. Als dat zo is zou ik het graag horen van u.
Yolka, je bent altijd welkom jouw taalvragen te stellen. Zo is het ook interessant te weten wanneer je alle, allen, eenieder gebruikt. Geen vraag teveel of te moeilijk!
Bedankt, wat is een goede manier om te vragen, hier als reactie of kun je ook contact hebben op deze site via berichten die verder niet openbaar zijn?
Als je wilt dat er meerdere reacties op jouw vragen komen dan doe je het openbaar. Als je het privé wilt houden, dan klik op een 'spanishjohan'en zo kom je op mijn profielsite en je kunt de vraag via een privé mail versturen. Dan blijft het tussen ons. Daar vind je ook mijn e-mail adres. Maar het is natuurlijk interessant voor anderen om jouw vragen te lezen en de antwoorden te weten.  Het kan de taalproblemen van andere leerlingen ook verder helpen. Aan jou de keus!
Voor mensen die Nederlands spreken is dit geen probleem. Ik denk niet dat mensen iets aan mijn vragen hebben, maar misschien krijg ik nu meer antwoorden.. Wat is het verschil bij: omdat, doordat, daarom, daardoor. En bij die en dat. Bij dan/toen, bij als/wanneer, beide/beiden, van wie/waarvan en als laatst bij elk/ ieder
«Omdat» значит потому что, а «daarom» значит поэтому.
я работаю завтра потому, что завтра понедельник.
завтра понедельник, поэтому я работаю.
Таисия, спасибо большое))
0 stemmen
Beste Yolka, je moet de algemene kennis van de Nederlandse taal niet overschatten. Er zijn duizenden Nederlanders die de grammatica nauwelijks beheersen. Dus denk niet dat je de enige bent.

Omdat en doordat zijn voegwoorden en kunnen allebei gebruikt worden om een oorzaak aan te geven. Omdat kan daarnaast ook een reden aangeven.
Voorbeelden:
Het feest kon niet doorgaan omdat/doordat de kok ziek was geworden. (oorzaak)
De treinen hadden vertraging omdat/doordat ze werden omgeleid. (oorzaak)
Als er duidelijk sprake is van een reden, is alleen omdat juist.
Ik waarschuw je van tevoren, omdat ik wil voorkomen dat je in de problemen komt (reden)
De vandaal zei dat hij het bushokje had vernield omdat hij daar gewoon zin in had. (reden)

Daarom en daardoor zijn bijwoorden:
Daarom geeft een reden aan; daardoor wijst op een oorzaak.
Voorbeelden:
De scholiere kwam te laat omdat ze geen zin had in scheikunde. (reden).  (Vergelijk omdat/daarom)
De scholiere had geen zin in scheikunde. Daarom kwam ze te laat. (reden).
De scholiere kwam te laat doordat ze betrokken was bij een ongeluk. (oorzaak).  (Vergelijk doordat/daardoor)
De scholiere was betrokken bij een ongeluk. Daardoor kwam ze te laat. (oorzaak)

Die en dat zijn betrekkelijke voornaamwoorden:
Het betrekkelijk voornaamwoord “die” verwijst naar de-woorden; “dat” naar het-woorden, ongeacht het biologisch geslacht. (meisje, mannetje, vrouwtje, ventje, neefje, nichtje, familielid enzovoort).
Voorbeelden:
Het meisje dat naar school ging/het ventje dat te laat op school kwam
De jongen die naar school ging/de vrouw die een fiets kocht.

Als en dan.
Volgens de traditionele regels komt er na een vergrotende trap, dan: groter dan, liever dan, interessanter dan, moeilijker dan,
De vraag was groter dan het aanbod.
Dat was meer dan waarop ik had gerekend.
Ze eet niets anders dan fastfood.

Als wordt gebruikt na een vergelijking:.
De vraag was even groot als het aanbod.
De vraag was niet even groot als het aanbod.
Ik heb net zo weinig honger als jij.
Als is ook juist na “anders” en bij combinaties met twee keer zo … als of lang niet zo … als.
iets anders dan
Zijn salaris was twee keer zo hoog als het mijne.
Ik heb lang niet zo veel honger als jij.

Als en wanneer zijn voegwoorden:
Beide zinnen zijn correct. De voegwoorden als en wanneer kunnen allebei gebruikt worden om een tijdsmoment of een voorwaarde uit te drukken.
Voorbeelden:
Hij gaat er alleen opuit als het mooi weer is.
Hij gaat er alleen opuit wanneer het mooi weer is.
Als ik Bas zie, zal ik het hem vragen.
Wanneer ik Bas zie, zal ik het hem vragen.
Ik bel u nog, als u dat uitkomt.
Ik bel u nog, wanneer u dat uitkomt

Beide en beiden
Beide wordt altijd zonder -n geschreven als het een geheel vormt met een zelfstandig naamwoord dat er vlak achter staat; het maakt niet uit of dat zelfstandig naamwoord personen of zaken aanduidt:
Ik zag beide kinderen naar school gaan.
De beide bedrijven gingen verhuizen.

Beiden is juist als het naar personen verwijst en er geen zelfstandig naamwoord achter staat
De jongens gaan beiden naar school.
Beiden vroegen hoe het met me ging.
Ze vroegen beiden hoe het met me ging.
De nieuwe buurvrouw vroeg ons beiden op de koffie.
Ik heb jullie beiden gewaarschuwd.

Waarvan of van wie:
Het is allebei juist. Veel mensen geven de voorkeur aan “van wie”. Dit wordt namelijk als de beleefdste vorm gezien.
Voorbeeld:
Dit is de vrouw van wie hij houdt
Dit is de vrouw waarvan hij houdt

Elk en ieder zijn synoniemen
Elk en ieder zijn onderling verwisselbaar. Bij de keuze tussen elk en ieder kunt je jouw eigen voorkeur volgen.
Voorbeelden:
Elk jaar verdwijnt ruim vier miljard ton voedsel in de vuilnisbak.
De universiteit organiseert ieder jaar een innovatielezing.
Elke succesvolle wetenschapper kan zich in Amerika ontplooien.
Iedere rugzaktoerist weet dat een goede zaklamp onmisbaar is.

Toen:
Toen is een synoniem van wanneer, dan, destijds en het gebruik ervan hangt af van het zinsverband.

Het is een hele kluif, maar na een paar keer lezen en een paar eigen voorbeeldzinnen te maken worden de regels al snel begrijpelijk.
Veel succes!
Mar 19, 2015 beantwoord door spanishjohan
Dankuwel voor dit antwoord. Ik ga het goed lezen en proberen te begrijpen.

Gerelateerde vragen

1 antwoord 735x bekeken
1 antwoord 230x bekeken
1 antwoord 167x bekeken
1 antwoord 1,047x bekeken
...