Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Wat is het verschil tussen ermitteln en untersuchen?

0 stemmen
Zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen tussen ermitteln en untersuchen?

Alvast bedankt,

Luc
Nov 15 geplaatst in Duits door LucGe

1 Antwoord

0 stemmen
 
Beste antwoord
Duden zegt er het volgende van:
ermitteln = durch nachforschen etwas herausfinden
untersuchen = genau beachten um so etwas zu erkennen

Met andere woorden: het zijn synoniemen van elkaar.

Toch zijn er betekenissen waarbij je de woorden niet door elkaar kunt gebruiken, bv.:
Ich habe die Resultate ermittelt = Ik heb de resultaten ontdekt (vaststaand feit)
Ich habe die Resultate untersucht = Ik heb de resultaten onderzocht (feit moet nog blijken)

Een juiste vertaling blijkt, zoals gewoonlijk, uit het zinsverband.
Nov 16 beantwoord door spanishjohan
Nov 16 geselecteerd door LucGe
Hartelijk dank voor uw snelle reactie.

Gerelateerde vragen

1 antwoord 108x bekeken
1 antwoord 402x bekeken
2 antwoorden 4,073x bekeken
Mar 18, 2015 geplaatst in Nederlands door anoniem
1 antwoord 1,312x bekeken
...