Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

wanneer gebruik je querria en wanner quisiera

0 stemmen
Is het verschil landgebonden, of de mate van beleefheid?
Mar 29 geplaatst in Spaans door Christienc

1 Antwoord

+1 stem
 
Beste antwoord
Het verschil is klein en wordt veelal door elkaar gebruikt. Toch is er mijns inziens een klein verschil en wel.......

Het verschil ligt in de dwangmatigheid
querer = willen

querría = ik zou willen. Deze vorm is onvoorwaardelijk
Querría que me dejas en paz = ik zou willen dat je me met rust laat

Quisiera = ik zou graag willen. Deze vorm is voorwaardelijk
Quisiera que me dejas en paz = ik zou graag willen dat je me met rust laat

Het heeft dus ook te maken met beleefdheid

Je kunt het vergelijken met het werkwoord moeten = deber (onvoorwaardelijk) en tener que  (voorwaardelijk)

of in Duits:
müssen en sollen (= dwingend en vrijblijvend)
Mar 29 beantwoord door spanishjohan
Mar 30 geselecteerd door Christienc
Dank, heel duideljk.

Gerelateerde vragen

1 antwoord 778x bekeken
Okt 8, 2015 geplaatst in Spaans door Josl
1 antwoord 426x bekeken
2 antwoorden 5,671x bekeken
1 antwoord 173x bekeken
1 antwoord 507x bekeken
...