Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Wat is de oorsprong van de term 'melktanden' (melkgebit)

+3 stemmen
Waar komt deze term vandaan?
Mei 19, 2012 geplaatst in Nederlands door sebastiaan

1 Antwoord

+2 stemmen
 
Beste antwoord
Bij de mens zijn er twee lichaamsdelen die niet groeien. Dit zijn de ogen en de tanden. Baby's hebben daarom van die 'grote ogen'. De 'groei' van tanden gaat in fasen. Na de borstvoeding, waarbij de tanden voor veel ongemak zouden zorgen, komen de eerste melktanden uit. Er ontstaat het melkgebit. Deze tanden worden melktanden genoemd omdat de glazuurlaag dunner is dan bij het definitieve gebit. Hierdoor zijn ze witter. Het heeft dus niets te maken met melk drinken.
Een bekend grapje hierover: Jantje vraagt aan mama waarom hij melktanden heeft. Mama: dat komt omdat je veel melk drinkt. Jantje: Oh, dan heeft Papa een biergebit.

Het is dus de wittere kleur die melktanden deze naam gegeven heeft.
Mei 19, 2012 beantwoord door spanishjohan
Mei 19, 2012 geselecteerd door sebastiaan
bedankt voor de uitgebreide uitleg, het is me helemaal duidelijk!

Gerelateerde vragen

2 antwoorden 1,246x bekeken
2 antwoorden 357x bekeken
...