Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Tû que no puedes, llevame a cuestas.

0 stemmen
Castillaans spreekwoord als motto gebruikt in het boek " De verwondering van Hugo Claus.
( het staat genoteerd met "accent circonflexe")
Mar 15, 2014 geplaatst in Spaans door Pauletje
Bedankt voor de vertaling en bijhorende uitleg.

2 Antwoorden

0 stemmen
 
Beste antwoord
Het accentteken op Tú is geen circonflex maar een gewone ' (accent aigu). In deze beeldspraak is dit teken essensieel omdat het de nadruk legt op die ene persoon, namelijk Tú (jij), die ene, NIET die andere. Dit wetende komen we tot de volgende vertaling:
Tú que no puedes, llevame a cuestas = JIJ, die het niet kunt, neem mij op sleeptouw. of
JIJ, die niet in staat is (het te doen), neem mij op sleeptouw (letterlijk: breng me naar de heuvels)

Hetgeen verwijst naar de vraag om hulp van iemand die in groter nood verkeert dan jezelf
Mar 15, 2014 beantwoord door spanishjohan
Mar 15, 2014 geselecteerd door Pauletje
la cuesta = de helling,
"jij die niet kunt, jij de de mogelijkheid niet hebt, help mij de brug over"

bij nader inzien: onzin
Volgens Real Academia Española:
cuesta:
llevar a alguien a ~s.
1. loc. verb. coloq. Cargarse con sus obligaciones o necesidades (= op sleeptouw nemen)
0 stemmen
de betekenis staat wat betreft de figuurlijke interpretatie van johan.
Echter : llevar a cuestas:
mn jonge spaanse bruid stond 34 jaar voor de klas en meldt: "iemand op de rug dragen" (lett.),
je weet wel: op de rug, je handen ónder de knieën en hij/zij armen om je nek
http://www.woxikon.es :
Holandés: iemand op zijn rug laten zitten
Alemán: demanden huckepack nehmen
Inglés: give someone a piggyback
Italiano: portare qualcuno a cavalluccio , portare qualcuno: in spalla  
Francés: porter quelqu'un sur son dos



fig. : verantwoordelijkheid nemen voor iemand of iets
Mar 19, 2014 beantwoord door yancito

Gerelateerde vragen

1 antwoord 663x bekeken
1 antwoord 685x bekeken
3 antwoorden 356x bekeken
...