Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

Wat betekent 'Man is unter sich'?

0 stemmen
Is dit een uitdrukking of zo? Letterlijk betekent het 'men staat onder zichzelf', maar dat heeft natuurlijk geen betekenis. Ik dacht aan het Engelse 'He is beside himself' in die zin, van euforisch of juist geschokt/verbaasd zijn. Is mijn gok correct?

Hier is de desbetreffende alinea waar ik hem trof:

Es ist Mittwochabend, rund dreihundert Menschen quetschen sich in eine Aula der Rivier-Universit├Ąt in Nashua. Flaggen, Kreuze, Veteranen. Man ist unter sich. Rubio will das neue Amerika beschreiben, aber erst einmal widmet er sich einem immer wiederkehrenden Vorwurf:

ivm copyright zie link: http://www.spiegel.de/politik/ausland/republikanische-partei-marco-rubio-der-joker-a-1061355.html

Google resultaten leveren niks op, wel komt de 'uitdrukking'/zin veel voor, maar nergens een uitleg. Ik heb wel op een van de linken, iets over 'alleen zijn/onverzorgd' gelezen, maar dat past volgens mij niet in bovenstaande alinea.

Dank bij voorbaat!
Nov 7, 2015 geplaatst in Duits door zkr600

1 Antwoord

0 stemmen
 
Beste antwoord
man ist unter sich = we zijn met elkaar, men is onder elkaars gelijken.
Nov 7, 2015 beantwoord door spanishjohan
Nov 9, 2015 geselecteerd door zkr600
Dus iedereen is gelijkgestemd, men is het ermee eens?
jawel. bv. bij partij congressen, bij protestmarsen, iedereen met dezelfde achtergrond of het zelfde doel voor ogen. We zijn onder ons!
Je moet de klemtoon op het laatste woord leggen, dan komt het ook logischer over. Dus: man ist unter SICH.
Veel dank, ik zal je het beste antwoord gunnen, maar eerst een etmaal wachten, om anderen de kans te geven mogelijke bezwaren te geven. :)
ok                              .
zoiets als "ouwejongens krentebrood "?

Gerelateerde vragen

1 antwoord 311x bekeken
1 antwoord 510x bekeken
2 antwoorden 260x bekeken
2 antwoorden 1,265x bekeken
Feb 28, 2012 geplaatst in Engels door anoniem
...