Wat is de vraagbaak?

De vraagbaak is een plek om elkaar te helpen met taalgerelateerde vragen. Stel je vraag, deel jouw kennis door andere vragen te beantwoorden en stem op bijdragen van anderen. Zo ontwikkel je jezelf tot een vertalen.nu expert!
Lees meer ...

De vertaling van: gedreven door kennis, bewogen door mensen. Dit van het Nederlands naar het Latijn.

0 stemmen
Lieve mensen,

Vroeger, toen ik nog een kleine jongen was, kwam ik een video (onderaan) van het UMC Radboud tegen. Daarin stond het volgende motto: gedreven door kennis, bewogen door mensen.

Nu, jaren later, heb ik dit nog altijd onthouden. Het geeft mij richting in een leven wat zoveel meer vragen lijkt te bieden dan antwoorden. Voor mijn studie mag ik een verslag schrijven over mijzelf, waarin ik graag de Latijnse vertaling van dit motto zou willen gebruiken. Vandaar de volgende vraag:

Weet u de Latijnse vertaling hiervan?

Luuk


Video: https://vimeo.com/7979907
Okt 9 geplaatst in Latijn door Luckyluuk
Luuk, de vrijwilligers van deze site stellen het erg op prijs als er een reactie van de vragensteller geplaatst wordt.. Positief of negatief. Al is het alleen maar uit beleefdheid en om te horen of de antwoorden je geholpen hebben.

2 Antwoorden

0 stemmen
 
Beste antwoord
Mijn kennis van Latijn is niet voldoende om deze spreuk te vertalen. Ik doe toch een poging zonder garantie dat het ook klopt.
conscientia ducti cognitionem, movetur ab hominibus = gemotiveerd door kennis, bewogen door mensen.

Ik heb reeds enkele keren de tip gegeven om een bezoekje te brengen aan een Lyceum of Gymnasium in jouw buurt en deze vraag voor te leggen aan de leraar Latijn. Mijn ervaring is dat men erg hulpvaardig is. Dan heb je ook meteen de correcte vertaling.
Misschien reageert nog een Latijnkenner.

Het beste ermee.
Okt 9 beantwoord door spanishjohan
Okt 14 geselecteerd door Luckyluuk
Beste Spanishjohan,

Excuses voor de late reactie!
Een drukke week en familieweekend waren de oorzaak.

Ik wil u allereerst bedanken voor het antwoord, ik zal zeker nog even langs een middelbare school in de buurt gaan om het na te vragen!

U ook het allerbeste!
0 stemmen
Uit een spreekbeurt: Het Radboudumc heeft een eigen wapen. Dat is een tekening die in 1905 speciaal gemaakt is voor de universiteit. We zetten het nu nog steeds bijvoorbeeld op onze brieven, op onze website en op onze vlaggen buiten. Het wapen vertelt namelijk iets over de geschiedenis van ons ziekenhuis en de universiteit. Kijk maar eens goed of je deze dingen kunt vinden:

- Een duif met 7 stralen. De duif is het symbool van de geest van God. De 7 lijnen staan voor de 7 gaven die deze ‘duif’ ons wil geven, bijvoorbeeld: wijsheid, sterkte en liefde.
- Een kruis. Dit is een teken voor de katholieke kerk in Nederland.
- Een kroon. Hiermee wordt keizer Karel de Grote afgebeeld.
- De woorden “In Dei Nomine Feliciter”. Dit is Latijn, een oude taal.  De woorden betekenen: “Mogen wij in Gods naam gelukkig voortgaan.” Wat ermee bedoeld wordt, is dat we het belangrijk vinden dat mensen gelukkig en gezond zijn.
Okt 9 beantwoord door Zoë1212
...